Tato věta se přisuzuje jednomu z nejslavnějších podnikatelů v dějinách USA, Henrymu Fordovi (There are no big problems, there are just a lot of little problems). A právě jí nazval svůj komentář k současné situaci v produkci vepřového masa ve Spojených státech Jim Long, prezident společnosti Genesus Inc.

A jaké že to jsou ty současné malé problémy?

Cena lehkých prasat je v USA na úrovni poloviny čtyřicátých let. Chovatelé prasat počítají své ztráty v průměrné výši 40-60 dolarů na každé prase. Někteří odborníci očekávají letošní celkové ztráty sektoru chovu prasat ve výši 5 miliard dolarů. Téměř celý zbývající svět má nyní vyšší ceny prasat, než jaké jsou ve Státech. Jim Long zmiňuje třetího největšího producenta jatečných prasat na světě, Španělsko. Obdivuje jeho jedinečný systém tvorby národní ceny prasat. Každý čtvrtek v 13:00 se scházejí zástupci chovatelů, jatek, zpracovatelů a maloobchodu a nastavují cenu na následující týden (obdobný systém funguje také v Itálii). Respektují se marže jednotlivých aktérů celého řetězce. Nemůže tak dojít k tomu, že jedna část sektoru ztrácí 40-60 dolarů na prase a ta druhá zase 60 dolarů vydělá.

Koronavirus doslova roztrhal provozy vepřových porážek. Nyní se jatky vrátily k téměř normálnímu stavu. Ale udrží to?

V květnu vyvezly USA rekordní množství vepřového masa do Číny. Čínské vepřové je dražší než to americké, a tak by import mohl být ještě větší. Malým problémem je současný politický vztah USA – Čína. Největším dovozcem amerického vepřového je sousední Mexiko. V květnu tam cena prasat zkolabovala. Od té doby se zase zotavila. Díky tomu se exporty vepřového z USA do Mexika zase obnovily, ale zažily předtím výrazný propad.

A na závěr opět Henry Ford – ve svých závodech zavedl pásovou výrobu, čímž dokázal zrychlit montáž vozidel a taky tím jejich výrobu zlevnit. Inspiroval se na – vepřových jatkách, konkrétně v Cincinnati ve státě Ohio, kde s úžasem pozoroval, jak těla prasat zavěšená na lince putují k řezníkům stojícím na jednom místě.

Za tu dobu urazil vývoj ve světě pořádný kus cesty. Na průmyslových porážkách se instalují robotická pracoviště, která nahrazují těžkou manuální lidskou práci. Jatky se dnes inspirují v automobilovém průmyslu, přesně opačně než tomu bylo před 100 lety.


Kam

error: Obsah webu je chráněn!